SVG graf

?
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 måned 65 70 75 vægt/kg

Hjælp og detaljer

Grafen i form af koordinatsystem, punkter, data og kurver er skabt som inline SVG. Under grafen kan man vælge hvilke data man vil se. Hvis man holder markøren over et datapunkt i grafen, vises en popup med detaljer for denne (for touch medier så som smart phones og tablets, skal man klikke på datapunktet for at se popuppen og klikke et andet sted, for at fjerne den igen).

Data

Data stammer fra et personligt projekt for at smide fedt omkring maven. Alle data er fra 2016 og er målt om morgenen (før morgenmad) den første dag i den pågældende måned (med mindre andet er angivet – se nedenstående tabel). Jeg har i denne periode i første omgang ændret min kost og min træning:

  • Jeg er holdt op med at spise (og drikke) søde sager.
  • Jeg indtager kun alkohol et par gange om måneden (og i lille mængde).
  • Jeg laver stort set alt mad fra bunden.
  • Fra og med medio maj 2016 er jeg gået på ketogen LCHF (Low Carb High Fat), hvor jeg kun indtager cirka 30 g kulhydrat og dagen. Til gengæld spiser jeg meget god fedt (smør, kokosolie og olivenolie), typisk 150-250 g om dagen og moderat mængde protein (70-100 g om dagen, primært fra fisk, fjerkræ og æg).
  • Jeg drikker mellem 2 og 4 liter vand om dagen, afhængigt af hvor meget jeg træner.
  • Jeg sover godt og tilstrækkeligt (7-9 timer hver nat).
  • Jeg træner løbetræning, dog mindre end de seneste 3 år.
  • Jeg styrketræner flere gange om ugen, dog kun kortere programmer.
Måned Vægt/kg[1] Talje/cm[2] Hofte/cm[3] Hals/cm[3] Fedtprocent[4]
  • [1] Målt med badevægt
  • [2] Mavemuskler afslappet, målt vandret over navle med målebånd
  • [3] Målt med målebånd
  • [4] Beregnet med beregneren på Sundhedsberegneren
  • [5] Målt 4/1-2016
  • Min højde er 175 cm

Taljetendens

Både vægt og tajemål kan bruges som indikatorer for overvægt (se Sundhedsberegneren). I praksis vil de to ofte være korrelerede, idet et vægttab (hvis man er overvægtig) vil vise sig som en mindre talje. Der er selvfølgelig tilfælde, hvor der ikke er en korrelation, for eksempel vil man ved styrketræning (bodybuilding) kunne forøge sin vægt (på grund af forøget muskelmasse), uden at taljen nødvendigvis vokser.

For mit vedkommende har der tilnærmelsesvis været en lineær sammenhæng mellem vægt og talje i fobindelse med mit vægttab. Dette er illustreret i nedenstående graf. Under grafen ses ligningen for den tilnærmede sammenhæng beregnet ud fra data ved hjælp af mindste kvadraters metode. Man bemærker, at min talje svinder med 1,0 cm hver gang jeg smider 1 kg.

64 66 68 70 72 74 vægt/kg talje/cm 94 92 90 88 86 84

Supplerende data

Som supplement til ovenstående målinger har jeg målt vægt, fedtprocent, muskelmasse og viskeralt fedt med Tanita UM-075 kropsanalysevægt. Ud fra fedtprocenten er det let at beregne fedtmassen (altså massen af fedt), idet fedtmasse = fedtprocent gange vægt. Yderligere kan knoglemassen beregnes som differencen mellem vægten og summen af fedt-og muskelmasse.

Viskeralt fedt er et mål for den mængde fedt, der er lagret omkring de indre organer. Den bør være under 13.

Nedenstående tabel viser data. Bemærk, at tabellen kan scrolles vandret, da data fylder mere, end der er plads til. Første kolonne (måned) holdes dog fast.

Måned
Vægt/kg Muskelmasse/kg Knoglemasse/kg Fedtmasse/kg Fedtprocent Visceralt fedt

Bemærk, at Tanistas måling af fedtprocent har tendens til at give for lave værdier for fedtprocenten i modsætning til den beregnede fedtprocent benyttet ovenfor og under Sundhedsberegneren.

Tanita måler desuden tilsyneladende min vægt til cirka 0,6 kg mere end min badevægt.