Kostberegner

?
 
Fødevare Mængde  
Energi: 0,0 kcal 0 0 0 0
 

Hjælp og detaljer

Dette program kan bruges til at beregne den samlede energi (i kcal), energifordeling og vægten af makronæringsstofferme protein, kulhydrat, fibre og fedt i et kostindtag.

Man registrerer kosten ved at benytte tabellen:

  • I første kolonne vælges den pågældende fødevare
  • I anden kolonne vægten i gram af fødevaren
  • Man tilføjer ekstra rækker i kolonne ved at trykke på knappen under tabellen.
  • Man kan slette en række bed at trykke på knappen ved siden af den pågældende række

Ved siden af tabellen vises

  • Den samlede energi af kostindtaget
  • Fordelingen i gram på protein, kulhydrat, fibre og fedt i et søjlediagram
  • Energifordelingen på protein, kulhydrat, fibre og fedt i et lagkagediagram

I diagrammerne er benyttet følgende farvekoder

  • Protein er rød
  • Kulhydrat er grøn
  • Fibre er brun
  • Fedt er blåt

I beregningen af samlet energiindtag er benyttet følgende omregningsfaktorer:

Makronæringsstof Energi
Protein 4 kcal/g
Kulhydrat 4 kcal/g
Fibre 2 kcal/g
Fedt 9 kcal/g

LCHF udvalg

Udvalget af fødevarer er begrænset til hvad jeg primært spiser, nemlig ketogen (eller striks) LCHF (Low Carb High Fat). Der er derfor mange almindelige fødevarer, som ikke er at finde på listen.

På ketogen LCHF skal man begænse kulhydraterne til et dagligt indtag på maksimalt cirka 30 g. Daglig proteinmængde skal være 1 til 1½ gram per kg legemesvægt. Og mængden af fibre må godt komme op på cirka 30 g dagligt

På LCHF er fedt den primære energikilde. Mængden af indtaget fedt skal derfor reguleres efter hvor fysisk aktiv man er og om man har et ønske om at slanke sig. Fedt er så at side gaspedalen, altså den parameter man arbejder med i forhold til vægttab eller booste energien, dersom man er meget fysisk aktiv (og ikke ønsker at slanke sig). Under alle omstøndigheder vil fedt være den primære kilde til energi og derfor fylde mest i lagkagediagrammet, typisk 70 til 80 %.